Miért nem vesszük a hazai ruhákat?


Sajnos még mindig nagyon kevés magyar választja a hazai divattervezők termékeit, pedig fontos lenne, hogy támogassuk a könnyűipart. Kajdi Csaba, a Visage modellügynökség tulajdonosa szerint ennek történelmi okai is vannak, de egy kis segítséggel és szemléletformálással felvirágozhat az ipar.
2018.12.06 22:30


Bár egyre többször találkozni magyar tervezők egyedi alkotásaival, sajnos még mindig nagyon kevesen választják a hazai divattermékeket.

"Egyelőre nem jellemző a magyar közönségre, hogy hazai terméket vásárolna. Ez a szocializmusból eredhet, amikor is csak a külföldi termékeknek volt hitele. Persze ez egy hazai sajátosság is, mert még a háború előtt is nagy divat volt külföldi ruhákat viselni, leginkább Párizsból öltözködtek az olyan nagy sztárok mint Fedák Sári vagy Honthy Hanna" - mondta Kajdi Csaba, a Visage modellügynökség tulajdonosa, aki olyan modellek karrierjét indította útjára, mint Ebergényi Réka vagy Mihalik Enikő.

A szakember szerint nagyon fontos lenne, hogy a vásárlók, az üzleti szféra és a kormány is támogassa a magyar könnyűipart.

"Ahogy én latom, a hazai média egyre inkább felkarolja a tervezőket, ami nagyon fontos és jó az imázsépítés szempontjából.  Amire igazából szükségük lenne a tervezőknek, az a menedzsment és a gyártási költség megfinanszírozása. Egy tervező nem feltétlen üzletember, és nem biztos, hogy jól tudja vinni a munka operatív részét. A tervező azt a szellemi és művészeti tudását adja bele, amihez igazan ért, viszont a pénzügyi rész, nem feltétlen megy neki. Legtöbben itt szoktak elvérezni" - nyilatkozta Kajdi Csaba, aki december 8-án szombaton délután az  Antropos.hu Art&Design Marketen is részt vesz egy kerekasztalbeszélgetésen a témában.

A Visage modellügynökség tulajdonosa azt is elárulta, hogy bár sok ruhadarabja van magyar tervezőktől, nehéz dolga van, mivel a hazai tervezők közül viszonylag kevesen terveznek férfiak számára. A hétköznapokban ráadásul inkább a kényelmet részesíti előnyben, mint a divatot.

"Azt hiszem én nem vagyok annyira meghatározó, mert már kiéltem azt a korszakomat, hogy a divat legyen a legfontosabb. Sokkal inkább törekszem a kényelmes viseletre, mint a divatosra. Ettől függetlenül azért szeretek divatosan, de ugyanakkor visszafogottan öltözni. Sokszor még dolgozni is melegítőben járok, de hozzá teszem, ez a fajta viselet nagyon jellemző azokra, akik a divatszakmában dolgoznak" - tette hozzá Kajdi Csaba.

Az Antropos.hu Art&Design Market egy kiállítással egybekötött vásársorozat, ahol rendszeresen közel 60 kreatív alkotó vagy alkotó-csapat vonul fel, hogy megmutassák egyedi tervezésű termékeiket. A kiállítók, illetve árusítók között számos divattervező, kiegészítő-tervező, kézműves, ötvös/ékszer-készítő, festő, grafikus, digitális művész munkájával ismerkedhetnek meg a látogatók, akár el is beszélgethettek az alkotókkal, és ami a legjobban tetszik, azt meg is vásárolhatják. Az ingyenes Antropos.hu Art&Design Market idén még kétszer várja látogatóit a Morrison's 2 klub fedett/fűtött udvarán: december 8-án szombaton, és 16-án vasárnap.  

Kajdi Csaba december 8-án 14:15-től a különteremben Kenessey Fehér Mátéval - a West Coast Barbers alapítója, fodrász -, valamint Mátrai Miklóssal - a MOJO, Magyarország legmenőbb Smart Gadget brandjének alapítója - beszélget majd a branding szerepéről a divatban, a design-ban és fordítva. Moderátor: Tarnóczi Balazs, az Antropos.hu szerkesztője. A belépés ingyenes.

Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?